Teleturnieje i programy telewizyjne w naszej szkole
OGÓLNE ZAŁOŻENIA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 4 im. Konstytucji 3 Maja w Kostrzynie nad Odrą
Temat: „Teleturnieje i programy telewizyjne w naszej szkole”.
Rodzaj innowacji: dotyczy obszaru "mieszanego"
Adresaci innowacji: Uczniowie klas IV-VIII
Autor innowacji: Iwona Łukasiewicz
Osoby współpracujące: Joanna Rój, Agnieszka Wojdak, (Samorząd Uczniowski)
Data wprowadzenia innowacji: 1 października 2024 r.
Data zakończenia innowacji: 30 maja 2025 r.Cele innowacji:
- nauka poprzez zabawę,
- nabycie umiejętności występowania,
- rozbudzenie kreatywnego i logicznego myślenia,
- mowa werbalna i niewerbalna ciała jako warsztat aktorski,
- kształtowanie sztuki skojarzeń,
- rozwijanie samodzielności w poszukiwaniu i zdobywaniu informacji,
- rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez osiąganie sukcesu,
- kształtowanie u uczniów kreatywności i aktywności,
- kształtowanie takich cech jak: wytrwałość, systematyczność, dokładność, inicjatywa,
- zdobywanie umiejętności współpracy w grupie rówieśniczej,
- integracja poprzez zabawę,
- poznawanie grupy rówieśniczej w różnych sytuacjach.
Innowacja skierowana jest dla uczniów klas 4 - 8, mająca na celu dostarczenie ciekawego spędzenia czasu w szkole poprzez naukę i zabawę.
Zastosowanie teleturniejów i programów telewizyjnych w edukacji szkolnej ma wiele zalet, zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. Wśród tych najważniejszych wymieniamy:
Rozwój społeczny – to doskonała okazja do rozmowy, dyskusji, wspólnego śmiechu
i budowania relacji. Poprzez wspólne rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji,
dzieci uczą się interakcji społecznych i radzenia sobie w grupie. Dla dorosłych jest to również
dobra forma spędzenia czasu i bliższego poznania uczniów w różnych sytuacjach.
Rozwój umiejętności poznawczych – teleturnieje wymagają logicznego myślenia, strategii i
planowania. Dzieci uczą się podejmowania decyzji, przewidywania konsekwencji i rozwijania umiejętności analitycznych. Dodatkowo podczas gry włączają swoją kreatywność, co prowadzi
do uzyskania ciekawych rozwiązań i skłania do myślenia nieszablonowego.
Rozwój emocjonalny – Wspólne granie umożliwia dziecku obserwację kontaktów
międzyludzkich, pomaga w radzeniu sobie ze stresem i zarządzaniu emocjami. Podczas gry
dziecko uczy się jak wygrywać i jak przegrywać, co jest bardzo ważne.
Rozwój językowy – Podczas gry dzieci mają okazję do rozmawiania, słuchania
i komunikowania się. Gry planszowe mogą pomóc w rozwijaniu umiejętności językowych,
wzbogacaniu słownictwa i poprawianiu umiejętności komunikacyjnych.
Rozrywka – teleturnieje są ekscytującą i atrakcyjną formą rozrywki. Pozwalają na miłe
spędzenie czasu w gronie swoich rówieśników, naukę strategii i poznanie nowych i ciekawych
gier.
Relaks – teleturnieje stanowią także idealną metodę relaksu. Dzięki nim możliwe jest
oderwanie się od codziennych obowiązków i skupienie się na grze w przyjemnej atmosferze.
Harmonogram:- Październik - „Familiada”
- Luty - „Randka w ciemno”
- • Marzec - „1 z 10”
- Kwiecień – Awantura o klasę
- Maj - Postaw na milion
- Czerwiec - Czar par
Ewaluacja
Po zakończeniu oraz w czasie realizowania innowacji będzie przeprowadzona ewaluacja.
Badanie przeprowadzi nauczyciel przy pomocy obserwacji, ankiet przeprowadzanych wśród
uczniów. Ewaluacja końcowa będzie stanowiła informacje zwrotną dla prowadzącego na temat
celowości przeprowadzania tego typu innowacji w przyszłości. Ewaluacji podlegać będą:
• stopień realizacji zaplanowanego programu innowacyjnego,
• skuteczność metod i form pracy,
• stopień atrakcyjności i użyteczności programu dla jego uczestników.